مفهوم پهنای باند در شبکه (اینترنت)

پهنای باند يا BANDWIDTH به نرخ انتقال داده در ش...

ایران بازدید
مفهوم پهنای باند در شبکه (اینترنت)

پهنای باند يا Bandwidth به نرخ انتقال داده در شبکه اطلاق می شود. پهنای باند تنها عامل تعیین کننده سرعت یک شبکه می باشد. پهنای باند، ظرفیت اتصال ایجاد شده را مشخص نموده و بدیهی است که هرچه اندازه ظرفیت فوق بیشتر باشد، امکان دستیابی به منابع شبکه با سرعت بیشتری فراهم می گردد. هر چه پهنای باند بیشتری داشته باشیم، امکان انتقال اطلاعات بیشتری وجود دارد.

مفهوم پهنای باند در شبکه

در واقع پهنای باند بیانگر این می باشد که به طور هم زمان چند بیت می‌تواند از کنار هم رد شوند. برای ارتباطات شبکه ای پهنای باند به حداکثر میزان انتقال اطلاعات که می تواند در لحظه بر روی رسانه ارتباطی منتقل شود اشاره می کند. این نوع پهنای باند با واحد بیت در ثانیه که به اختصار bps گفته می شود، اندازه گیری می شود.

پهناي باند يا Bandwidth، پهناي ارتباطي است که داده ها از طريق آن و از فضاي وب شما انتقال مي‌يابند. البته اين مساله رابطه مستقيمي با تعداد بازديد سايت شما ندارد. يک بازديد از صفحه 100 کيلوبايتي به همان مقدار پهناي باند مصرف مي‌کند که 100 بازديد از يک صفحه يک کيلوبايتي مصرف خواهد کرد. پس هنگام انتخاب يک ميزبان براي سايت خود همواره به اين نکته و پهناي باندي که لازم داريد، توجه داشته باشيد.

در واقع براي يک پهناي باند ثابت مي‌تواند تعداد بازديدهاي متفاوتي وجود داشته باشد که با دانلود فايلهاي آن سايت در هر بار بازديد نسبت مستقيم دارد. بدين ترتيب که يک بار دانلود براي صفحه‌اي با حجم زياد، تعداد بازديد کمتري را براي يک پهناي باند ثابت به دنبال خواهد داشت.

طریق اندازه گیری پهنای باند در شبکه :

برای اندازه گیری پهنای باند اتصال شبکه می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. مقدار اطلاعات به صورت کلی توسط بایت اندازه گیری می شود ( کیلو بایت، مگابایت، گیگابایت و ..... ) ولی برایاندازه گیری پهنای باند از ضریب های بیت در ثانیه استفاده می شود.

 

تفاوت پهنای باند با انتقال داده (Data Transfer)

هر دو به مقدار داده‌ای که به صورت فایل در سایت آپلود می‌شود، بستگی دارند. برای روشن شدن کامل موضوع می توان مثال لوله های آب را بررسی کرد که در واقع قطر لوله به منزله همان پهنای باند و Data Transfer به منزله میزان آبی می باشد که در لوله در حال انتقال می باشد. کاملا واضح است که هرچه قطر لوله بیشتر باشد به این معنی است که پهنای باند بیشتر خواهد بود.

ممکن است برخی ها سخن از Data Transfer نا محدود بزنند اما مثال مناسب در این زمینه این است که به شما بگويند شما مي‌توانيد از يِک لوله باريک هر چقدر که مي‌خواهيد آب بنوشيد ولي در عمل شما نمي‌توانيد آب زيادي از همچنين ضخامت کمي بنوشيد. در صنعت هاستينگ، پهناي باند بسيار پربهاست و اطلاق عبارت نامحدود درباره آن ممکن نيست.

سرعت:

سرعت یا بهتر بگوییم نرخ انتقال داده‌ها به میزان اطلاعاتی گفته می شود که در لحظه منتقل می شوند. سرعت هرگز نمی تواند بیشتر از پهنای باند باشد. پهنای باند و سرعت دو پارامتری هستند که به کارایی سیستم ها اشاره دارند. زمانی که به ارتباطات اینترنت اشاره می کنیم، بعضی اوقات واژه های پهنای باند و سرعت هر دو به یک معنا یعنی نرخ انتقال اطلاعات Data Transfer Rate یا Bit Rate بکار برده می شوند.معنی و مفهوم این واژه ها به میزان انتقال داده ها در یک ثانیه از روی رسانه ارتباطی مرتبط می باشد.

انواع پهنای باند:

1-Shared Bandwidth :

پهنای باند اشتراکی ارزان  می باشد و در آن تضمینی براي تامین پهنای باند طبق قرارداد براي مشترک وجود ندارد. چرا که اين پهنای باند بين تعداد زيادي ISP مشترک بوده و همگی از آن استفاده مي کنند. بنابراین طبيعي است در ساعات پر ترافیک پهنای باند ISPها کاهش پیدا کند و به حد خیلی کمتر از مقدار توافقی برسد.

2- Dedicated Bandwidth :

پهنای باند اختصاصی گران تر می باشد اما در آن استفاده از سقف پهناي باند در تمام ساعات شبانه روز تضمين شده است. زيرا پهناي باند به صورت اختصاصي به مشترک اختصاص يافته است.

راههای تهیه پهنای باند:

ماهواره
خط دیتا
ماهواره + خط دیتا

کیفیت پهنای باند:

1- Ping Time :

به مدت زماني گفته مي شود که يک Packet ازISP به مقصد يک Host قوي (مثلاgoogle.com) در اينترنت ارسال شده و پس از دريافت پاسخ مناسب دوباره به ISP باز مي گردد. هر چه اين زمان کمتر باشد پهناي باند از کيفيت بهتري برخوردار است.

2-Packet Loss :

هنگامیکه يک Packet به اينترنت ارسال مي شود ممکن است که به دلايل مختلف مفقود شده و يا از دست برود. Packet Loss عبارت است از نسبت Packet هاي از دست رفته و مفقود شده به کل Packet ها. هر چه اين نسبت کمتر باشد پهناي باند از کيفيت بهتري برخوردار است.

توضیحات نشان می‌دهند که برای یک پهنای باند ثابت می‌تواند تعداد بازدیدهای متفاوتی وجود داشته باشد که با دانلود فایل‌های آن سایت در هر بار بازدید نسبت مستقیم دارد. بدین ترتیب که یک بار دانلود برای صفحه‌ای با حجم زیاد، تعداد بازدید کمتری را برای یک پهنای باند ثابت به دنبال خواهد داشت. مقدار پهنای باندی که یک سایت مصرف می‌کند به عوامل متعددی بستگی دارد. شما باید انواع فایل‌هایی را که بازدیدکنندگان دانلود می‌کنند، در نظر بگیرید. وقتی که شما یک پیشنهاد برای انتخاب میزبان (Host) دارید که گفته است پهنای باند نامحدودی در اختیارتان قرار می‌دهد، احتمالاً شما به طور دقیق به دنبال اجرای مفهوم پهنای باند نامحدود بر روی سایت خود هستید. اما هیچ میزبانی نمی‌تواند یک پهنای باند نامحدود را در اختیارتان قرار دهد.


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...